Back to home page

Padd Solutions

Converted by Falcon Hive

Update lagi

1:04 PM 3 contengan

My nails are pitted. Usually, only a nail bed. But now, I noticed that I have 3 pitted nailbeds. Ya Allah jangan flare-up. Oh please Mr environment and Miss surrounding. Please go away~ Please control my cortisol level whether  consciously or unconsciously. Please. Please~

Ps: Ni bukan kuku saya. Hanya nak demonstrate kalau anda tak tahu apa itu pitting nail sahaja.
Oh kuku saya lawa lagi
I think I need my topical steroid.




Aku mahu minta maaf kat seseorang. Kalau lah aku boleh rewind, aku tanak tekan butang 'send' pada handphone tu. Biar aku saja yang simpan. I wish...



Nota Kaki Busuk:
Ni bukan fb ok nak update2 every few minutes! S*it!  

(3) Comments

  1. Pesakit On January 9, 2011 at 11:01 PM

    Uish.. ni aku nak tanye ni.. ape die pitting nail ni? cane boleh jadi? cane nak elak? sebab jari kiri manis aku kukunye pitted gak la.. Sebulan yang lepas jelas betul.. sekarang nih dah kurang.. pastuh kuku aku semuanya berjalur menegak.. advise please.. huhu.. search kat tenet, tak terjawab persoalan.. tapi cam menakutkan je..

     
    azaHmaeL On January 10, 2011 at 9:25 PM

    Reply:

    Pesakit: err first of all, maaf la kalaw silap. ilmu cetek lagi huu tapi jawapan ni mungkin tak penuh sangat tapi boleh la untuk dapatkan clue2. pitting nail yang aku cube nak cakap kat blog ni adalah disebabkan oleh psoriasis usually associated dengan hyperkeratinization (skin jadi thicken sebab rate production die cepat). aggravated by stress. so sila control stress level anda heheh psoriasis may cause joint paint dikenali sebagai psoriatic arthritis. severity, bergantung. nanti boleh la cari article pasal psoriasis ye. utk kuku yang jalur menegak tu, aku terfikir lichen planus. try search. dalam sakit2 kulit ni, kene tgk, takleh cakap2 camni je kan susah nak bayangkan huahah ini je yang lehku bantu, anything, just ask :) inshaAllah ill try to help

    ps: jangan risau. setiap penyakit yang ada di atas muka bumi ni ada penawarnya kecuali mati. kite berusaha dan bertawakkal :)

     
    Pesakit Azah On January 11, 2011 at 1:06 AM

    oh.. begitu.. tergolong dlm sakit kulit ek? tgk dh gmbr lichen planus kat google, takde la sampai camtu.. just npk kuku tak berkilat je.. ade garis2 halus.. takder la pun smpai tahap berlipat ke.. Cume tuh la, nak tau langkah-langkah nak mengelakkan dari berlarutan dan kembali normal.. dalam tenet tak cite plak ape nak wat.. dok suruh jumpe doc je cek.. setakat ni, kesan tak ketara sangat, lame dah menten camni je.. takut2 lah lagi teruk jadinye.. huhu.. T.T

     

Post a Comment

Silalah conteng lagi!!! (^_^)v