Back to home page

Padd Solutions

Converted by Falcon Hive

Hols: Part 2

2:29 AM 11 contengan

Salam..

Aku nak sambung cerita Hols: Part 1. Masih lagi di Goreme.




Lepas tu visit ke underground city. Aku bajet macam cool la kan tempat tu tapi unfortunately because of my claustrophobic, baru masuk second part aku dah patah balik. Sorry, takleh nak teruskan. Underground city ni tempat sorok penduduk kat situ time perang. So all the foods will be stored here and the capacity for people to be in there nearly thousand gak lah. Baru 20 orang masuk dalam tu pun aku dah suffocated inikan ~1000? WTH?? Ahhh pengsan!! *_*

Di bawah tanah tempat lembu-lembu gemuk dan gebu ni pijak adalah The Underground City berada
Then, the nextday pergi Atartuk Musoleum. Memang sangat-sangat nak datang sini. Security memang ketat gila! Nak amik gambar pun tak boleh. All about him semua ada dalam bangunan ni tapi at the end, diorang tak cerita pun how he died. Korang pun dah tahukan apa yang si mamat Atartuk ni buat. Memang segala hukum-hukum Islam dah tungang langgang dek mamat ni. Semua tu diceritakan. Tapi yang best nya dalam museum ni, ada simulator perang dengan Germany. Siap ada sound effect bagai and all the machine gun, bullet cases etc etc ada dan finally menang la kan. Tu yang orang-orang Turk suka kat dia. Dan hasil dari sekularism yang telah diubah oleh si toktek ni memang dapat dilihat pada citizen mereka sekarang. Lain dari sangkaan aku. 

"Expect the unexpected"- Encik Azizi



Tapi moga dengan pilihiranraya mereka yang aku tak sempat nak join, dapat kembalikan keagungan Islam. Tapi dekat hujung-hujung cerita dia, dia tunjuk ceremony waktu Atartuk mati. Selepas 15 years, the body didnt decay and finally disemadikan secara Islam which means dimandikan dan disolatkan dan ditanam menghadap qiblat. Aku bajet kalaw datang sini boleh la tengok batu tergantung sebab tanah tak terima dia tapi aku pun tataw wujud ke sebenarnya.. Tak habis explore..


Kat Masjid Sultan errr tak ingat nama 
Budak kat atas ni pakai baju macam zaman kesultanan. Ni salah satu adat sebelum mereka dipotong. Maksud aku, disunatkan, Khatan! Khatan!! Kalau kat Malaysia, budak-budak laki dah menyorok dalam almari hahahah Well, tujuan dia, tanak bagi budak-budak ni nervous. Belum tengok Tok mudim Malaysia nyer parang!

Next, pergi Blue Mosque. Macam masjid-masjid lain cumanya, the interior design sangat lawa. Biru-biru belaka. Time ni baru aku hargai kaki manusia sangat busuk dan kepam. Eeuuw!!

Kalau la kerajaan derang buat rules, NO VISITING DURING PRAYER TIME kan best. Uishh pelawat lagi ramai dari yang solat dalam tu..

Susah nak dapatkan angle ini. Awan tanak kawan dengan aku kali ni
Next, pergi ke Aya Sofya.

Ni pun susah nak dapatkan angle yang menarik
Internally:



Mesti korang pelik, asal ada nama Allah s.w.t, Muhammad s.aw dan tetiba ada Virgin Mary and Jesus dan angles terbang-terbang. Ni Masjid ke church?

Initially, it was a church built by Justinian the people of Justinian. But then, during the pemerintahan Sultan Sulaiman, dia convert this church to a Masjid. All the paintings were covered with kain. Tapi bila si Atartuk memerintah, dia convert masjid ni kepada museum sampai la sekarang. 

Bab makan, aku mengaharapkan aku kenyang dengan sekali suapan. Tapi malangnya, itu semua tidak berlaku. Hahah. Walaupun tak lalu, berat aku naik 3kg. Hampeh. Balik Malaysia terus cari nasi lomak weehh


Ni je kot. Ada banyak lagi tapi dah tak larat nak upload. Makna nyer, korang kene kumpul duit and pergi ke sana (^_^)


Hols: Finale = The best part in this trip (^_^)v..... Coming Soon....




Teka-Teki:

Ayam ada 2 kaki. Macam mana nak dapatkan 7 kaki ayam?


Ps: Kali ni takleh bagi jawapan XD

(11) Comments

  1. Bintuhambali... On June 18, 2011 at 11:31 AM
    This comment has been removed by the author.
     
    Bintuhambali... On June 18, 2011 at 11:34 AM

    jawapan teka-teki kali ni ak x tau.. mgkn 3 setengah ekor ayam.... hu

     
    Bintuhambali... On June 18, 2011 at 11:47 AM

    Waaaa!!! Blue Mosque!! Aya Sophia.... Aya Sophia tu dl Gereja tp, x salah aku since zaman Sultam Al-Fateh lg dah tuka jd Masjid sampai ke zaman Sulaiman Al-Qanuni.. Bile zaman si pakcik Kamal, die la yg x bagi azan
    dlm bahasa arab, mengarot sungguh!!! Dlm bnyk2 gereja, kenape Sultan Al-Fateh pilih Aya Sophia tuk ditukarkan jd masjid sedangkn banyk lg gereja2 lain dan dibiarkan je?? A point to ponder..:D

     
    Farah Nazneen On June 18, 2011 at 11:57 AM

    Turkey memang best! Lain kali nak pegi lagi~ haritu pegi kejap sgt & tak banyak tempat dpt explore. Hu.

    Enjoy your hols! (still cuti lg kan? Haha.)

    Take care, Azah~

     
    azaHmaeL On June 18, 2011 at 1:17 PM

    Puteri: Mungkin dari sultan muhammad al fateh kot. sejarah aku weng sket hahah tu la ape kene tah dengan pakcik kamal ni. konon permodenan. pendapat aku maybe sebab aya sophia ni sangat besar dan pengaruh die sangat kuat (maybe tour guide ade explain tapi aku yang dok sebok dengan bende lain :P)

    Jawapan mmg aku reserved untuk kaw :P
    Jawapan die: ayam yang duduk kat kaki 5. So ade 7 kaki ngahahah~!!~

    naneengg~ heheh yezzaa ade lagi 2weeks :P. banyak tempat2 yang menarik untuk diexplore. take care to you too naneng~ :D

     
    Ndea Anuar On June 18, 2011 at 3:58 PM

    canteknye..subhanallah...org yg hamik gambar tu pun terer =) suke awan2 atas lembu tuu.. cara kematian ataturk ni..sgt tragis... berminggu2 dia nazak tak mati2 jgk... huu..

     
    azaHmaeL On June 18, 2011 at 4:14 PM

    tu la aku cakap, kalaw tengok live and still tak bersyukur, aku tataw la kenapa dengan org tu..

     
    Faiz Ezanee On June 18, 2011 at 11:42 PM

    Canteeeekkk! Teruja betul aku tgk gambar2 ni. Such a nice place.

    Aku tak takut lgsg masa nak bersunat. Dr yg takut dgn aku. Nasib tak sunat diri sendiri je sbb takde MBBS. HAHAhA..

    Sultan Muhammad Al-Fatih telah bersumpah bahawa
    "Barangsiapa yang menukar Masjid Aya Sofya kembali kepada gereja, maka akan berolehlah kutukan dan laknat darinya dan Tuhan Masjid Aya Sofya itu."
    See? Kamal Atarturk tukar masjid ni pada muzium. Mmg cari laknat. Kita semua perlu igt bhw si laknat Atarturk ni adalah dari keturunan Yahudi. Maka, sudah pasti ada rancangan jahat mereka utk hancurkan bumi umat Islam. Cara mudah adalah dgn menukar cara pemikiran kepada cara Barat. Hedonisme. Hasilnya, lihatlah Turki pada hari ni. Tp skrg sikit demi sikit, Islam yg asing kembali pada masy Turki.

    Kalau nak tgk masjid yg cantik2 seni binanya, sila ke Cordoba, Spain. Alang2 blh jumpa Kaka, Ronaldo, Messi. :)

     
    azaHmaeL On June 19, 2011 at 10:47 AM

    eleh tu sebb kaw amik anxiolytic dulu haha

    eh kalaw tak silap aku mak ayah atatrtuk ni muslim. ke aku salah tgk kat birth certificate die mase kat museum aritu. tp mmg ade keturunan yahudi gak..

    akan ku ke cordoba tapi bukan untuk jumpe messi ngahngah mungkin messi yang nak jumpe aku XD

     
    aDiK On June 20, 2011 at 11:15 AM

    lol... nice pics.. really nice... bestnyer... zah jom gi sichuan n yunnan lpas pro.. cantik gak kat situ.. hehehe....

     
    azaHmaeL On June 20, 2011 at 1:13 PM

    menarik2. tempat cun cun wajib dilawati hehe

     

Post a Comment

Silalah conteng lagi!!! (^_^)v